Teknisk Data
Motoren er ifølge B&W den ældste køreklare fire-cylindrede B&W dieselmotor i verden. Motoren blev fremstillet i to
udgaver, en til land anlæg og en til skibe. Forskellen mellem de to motorer bestod i knastakslen, der på
skibsmodellen kunne forskydes således, at motoren kunne gøre begge veje, og skibet dermed kunne sejle baglæns.
- B&W- DIESELMOTOR type 4.124 L (L står for landanlæg)
- Bygge-år 1923
- Fabr. Nr. 984
- 4-cylindret 4-takts trunkmotor på 500 HK.
- Motoren er startet første gang på stedet den 21. juni 1923 (prøvekørsel)
- Motorlængde: 7.150 m. (5.700 m. uden dynamo og generator)
- Motorbredde: 1.700 m.
- Motorhøjde: 4.100 m.
- Vægt: 57 tons (omprop. Fra 6-cyl. Motor)
- Stempeldiameter / boring : 480 mm.
- Slaglængde: 700 mm.
- Stempelhastighed: 4,375 m. / sek. ved 187,5 omdr. / min.
- Brændstofforbrug: 90 kg./ tim. ved 1/1 last ( 700 amp. DC.)
- Virkningsgrad ved 1/1 last: 76%
B&W dieselmotoren har ingen startmotor, men bruger istedet luft under tryk til at sætte stempler og svinghjul i
omdrejninger. Når et "passende" omdrejningstal er nået, lukkes der for startluften og samtidig åbnes for
brændstoffet for den enkelte cylinder. Samtidig benyttes benyttes også trykluft til forstøvning af brændstoffet.
Forsøvningstrykket varierer afhængig af, om der fyldes luft på startflaskerne, hvor trykket kan nå op på 65 bar,
men motoren kører bedst ved at forstrøvningstryk på 45-50 bar.
- Startluft-tryk : 65 bar.
- Stempelflade-tryk ved start 1808,64 cm2 x 65 kg. = 117,56 tons
- Brændstof-forstøvningstryk : 65 bar.
- Brændstof-forpumpetryk : 5 bar
- Firetrins-kompressor (tvunget træk) optager 25-30% af motorydelse ~ 125 HK
- Vekselstrømsgenerator yder 685 amp. ved 380 V. ac.
- Omdr./min. = (60 x frekvens)/16 polpar = (60 x 50)/16 = 187,5 omdr./min.
- Jævnstrømsdynamo yder 700 amp. ved 480 V. dc.